Direktlänk till inlägg 1 april 2018
Dals-Ed kom att bli en viktig del i järnvägshistorien med ett flertal hotell som inhyste passagerare på sin väg mot andra mål i Sverige eller Norge. En övernattningsort för tågresenärer med bra service och som också bidrog till att Ed blev ett turistmål att roa sig på i i början på 1900 talet.
Eds Turisthotell som det såg i slutet på 1800 talet. Det vintriga och friska Ed lockade många turister som kom för att förlusta sig i de många hotellen som fanns och blomstrade i Ed.
Hotell Drott: En av de många hotell som fanns på ED. Hotellet uppfördes 1904 men förstördes helt efter en brand redan 1910. Hotellet låg mellan huvudbanan till Norge och den lilla sicksack järnvägen ner till hamnen i Stora Lee.
Här stångar DJB:s lok nr1 på väg ner till stationsbyggnaden på Lee för att ta upp passagerare från de rederier som anlöpte hamnen i Stora Lee . Efter att ha transporterats den 3 km långa banan upp till bangården så stannade en del passagerare i Ed och en del anslöt sig till huvudbanans tåg på väg mot Norge eller söderut mot Göteborg.
Flora var en av de fartyg som anlöpte Dals-Ed med passagerare från norra Dalsland och delar av Värmland som hade förbindelse med Dalslands kanal.
En bild från stationsområdet i början på 1900 talet. Tåget anlöper Dals-Ed på sin väg från Norge och på väg söderut mot Göteborg eller kanske byta i Mellerud och åka vidare mot slutstationen Falun i norr.
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
7 | 8 |
|||
9 | 10 | 11 |
12 | 13 |
14 |
15 | |||
16 |
17 | 18 |
19 | 20 |
21 | 22 | |||
23 |
24 | 25 |
26 | 27 |
28 | 29 |
|||
30 | |||||||||
|