Direktlänk till inlägg 20 juni 2017

Vad tycker Åmålsborna om klottermålningarna runt om i staden ?

Av tommy norum - 20 juni 2017 18:46



 

Vet våra politiker och tjänstemän vad åmålsborna har för åsikter hur det offentliga rummet skall  utsmyckas , eller kör man med tuta och kör principen så får vi se vad som händer som i så mycket annat i kommunalpolitiken ?



Hur tänker våra tjänstemän och politiker ? Man ger klartecken till fasadmålningar i hamnmiljö som totalt förändra bilden av omgivningen. Här har SSÅV lagt ner hundratals timmar på sitt klubbhus för att anpassa både byggnaderna och färgsättningen för att smälta in i området. Döm om min förvåning när då politiker och tjänstemän klampar i och förstör helhetsbilden av området genom att ge klartecken till fasadmålningar som ligger så långt ifrån ursprungsmiljön man överhuvudtaget kan tänka sig i en hamnmiljö. 

 

Socialdemokrater har ju visat genom åren att de är totalt likgiltiga över miljön i kommunerna. Vi kan ju se hur stadskärnorna runt om i landet under åren har ersatts med Domus och EPA varuhus, ofta i kommuner med Socialdemokratiskt styre. 

Skall det nu bli klotter under benämningenkonst som kommer att förändra stadsmiljön. Det hela är en högst personlig reflektion och har ingenting med vad SSÅV har för åsikt i frågan.. 


         

Ny tänker man tydligen låta klottrare få en tummeplats i Åmål där man  under benämningen konst  kommer att pryda det offentliga rummet.  

 
 
Ingen bild

Fd Åmålsbo

21 juni 2017 13:38

Ett mycket effektivt sätt att få en småstadsidyll att se ut som ett amerikanskt ghetto. Kanske några utbrända bilvrak på det som matchar också, carbecuesäsongen är väl i full gång?

 
Ingen bild

Dag Blomqvist

21 juni 2017 21:26

Klotter är inte konst. Det är skadegörelse.
Detta som nu sossarna börjat med kommer att urarta som allting annat som de håller på med.
Förfulning och skräpigt är min bedömning.

 
Ingen bild

observatören

25 juni 2017 20:39

Rätt skrivet om katter.. ..borde vara tillåtet att skjuta dessa sadistiska odjur när de angriper småfåglar eller fridlysta ekorrar.. ..förstår inte hur dessa som vurmar efter katter kan kalla sej för djurvänner.. ..är de sadister själva eller..?

 
Ingen bild

Thomas Fridlund

26 juni 2017 01:47

Tommy, jag fick inget svar på mitt senaste FB-inlägg.. ser inte ut som du uppskattade min ärlighet och inte klappa dig på axeln och jubelrop. Tyckte du inte det var värt debatten så du ville göra så jag får se dina fantastiska åsikter och idéer för att skapa ett bättre Åmål. Jag väntar fortfarande på din replik på TV..

tommy norum

26 juni 2017 10:38

Du får nog mogna till om vi skall kunna föra en vettig dialog över de inlägg som jag lägger ut . Inte ett ord om själva inlägget men desto mer om budbärarens fel och brister. En något barnsligt försök att få gehör för sina åsikter vilka de nu var. Centerpartiet skall nog tacka gudarna att man blev av med en person som tror att genom att prata skit om motståndarna I stället för att föra en vettig dialog tror sig kunna vinna poäng. Se hur det gått för Sverigedemokraterna de växer så det knakar och är nu Sveriges näst största parti

Här har du ett axplock över dina kommentarer som du lyckas åstadkomma I inlägget om konsten .
letar fel, brister, anklagande, påhopp om både det ena och än om det andra.¬- ibland kan det vara bättre att säga sin åsikt till spegelbilden i hallen, än ideligen försöka nå uppmärksamhet utåt - handlar om eget välbefinnande och lite ångest över att samhället inte rullar på enligt gamla normer och dina förhoppningar! - visionär du är och hur många går in och läser dina beklaganden och skakar på sina huvuden och småler åt dina inlägg - då kan du själv också påverka mer än din blogg där du värker ur dig dem galla du inte kan/vill/vågar göra i en talarstol i päronsalen. På Morgan Sundkvist Men kanske inte är så dumt, slipper vi kanske lite anarkist-&nassesymboler och kukar, utan ska de kladda kanske det i alla fall blir lite mer kreativt - så svarar Thomas Fridlund En del av det skulle säkert dock TN föredra skulle jag tänka mig
Inte ett vettigt ord I själva sakfrågan utan en hoper påståenden om budbäraren som mer är till för att få utlopp för sin egen aggression mot en person som har andra åsikter än en själv.

 
Ingen bild

Thomas Fridlund

26 juni 2017 09:39

Hej igen! Jag förstår nu precis varför du får så "många" som hejjar fram din åsikter då du sitter som moderator och själv plockar ut vilka kommentarer som ska publiceras..

tommy norum

26 juni 2017 10:46

Ärligt talat så tror jag inte du förstår så mycket i debatterna när vi ser vilka kommentarer du levererar. Du ha en massa förutfattade meningar om det mesta. Håll dig du till din egen Facebook sida i fortsättningen där kanske du har lättare att få förståelse för dina påhopp.

 
Ingen bild

oljemagnaten

26 juni 2017 23:43

Du har fel Thomas ..Tommy gallrar aldrig bort vilka komentarer som skall komenteras...om ingen begär det.. ..det här är det fria ordets blogg.. tack och lov att det finns såna

 
Ingen bild

Fd Åmålsbo

27 juni 2017 08:06

Thomas Fridlund kan ju prova med sakargument istället för påhopp på person så ska han se att folk kanske vill debattera med honom.

 
Ingen bild

oljemagnaten

28 juni 2017 23:00

Dag det är skillnad på klotter och Graffiti ..streckgubbar och fula ord är klotter men om du studerar graffitin som målats på SSÅV:s lokaler så inser du direkt skillnaden.. .att här är inte frågan om klotter utan det syns direkt att det är graffiti ..antagligen är det kommunala projektledare med kulturell utbildning som ligger bakom.. ..fast ja tycker inte det är så lämpligt ändå på en plats så nära vår vackra båthamn..Ger nästan en prägel för turister av att Åmål blivit ett Harlem med stora sociala problem och arbetslöshet.. .

 
Ingen bild

Thomas Fridlund

29 juni 2017 00:18

Dag Blomkvist: Jag ber dig att googla skillnaden mellan klotter och graffitti. Den är stor skillnad mellan dessa, och det som bedrivs i Åmål nere vid hamnen kan direkt gå under epitet graffitti, dvs konst. Att vi kan ha delade meningar om hur vackert ett föremål är det kan vi diskutera i all evighet om både Leonardo Da Vinci, Picasso, Zorn eller linande för det handlar enbart om tycke och smak..
Som en liten hjälp på vägen googlade jag åt dig Dag: Klotter är olovligt målande på någon annans egendom och är skadegörelse. Klotterbestår främst av könsord och andra fula ord, samt så kallade taggar från människor som söker uppmärksamhet. Graffiti är en konstform där det oftast ligger flera timmars skissarbete bakom själva graffitimålningens utförande.
Du kan även se enligt nedan:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/graffiti-gatukonst-och-klotter-vad-ar-vad

Tommy Norum: Jag antar nästintill förutsätter att du håller med i de artiklar du letar fram, och då blir ju artikelns budskap även din indirekta mening. Jag har ju svårt att tro att du väljer publicera dokument som strider blint ifrån din egen uppfattning!? Därav anser jag inte riktigt att du kan ”skydda” dig ifrån att jag borde skilja på artiklarnas författare och dem som framför budskapet. Du svarade ju trots allt vad ditt syfte var och du önskade ju påvisa opinion. Det är jag en stor ideologisk påhejare utav, utan den fungerar inte en demokrati till fullo. Men jag måste faktiskt få säga att du många många gånger har roat mig genom din fullständigt bisarra mängd av saker att leta fel på. Jag känner inte till vilken livssituation du har, eller hur du lever det liv till vardags. Jag är familjefar, student och engagerad i en rad föreningar. Jag har verkligen inte tiden att leta upp allt negativt, jag lever i nuet och försöker umgås med familj, nära och kära och njuta av det som fungerar och faktiskt leva ett så gott liv jag kan. Det tror jag säkert att du också gör säger inte annat, men du är enastående och framstående att hitta saker som du kan ”reta” upp dig på och försöka bilda opinion emot. Det jag säger som tidigare politisk engagerad är att jag verkligen anser att du borde försöka starta upp eller bli medlem i ett redan etablerat parti och verkligen försöka påverka på riktigt. Denna blogg kan väll på sitt sätt fungera som ett bollplan att få häva ur sig en hel del, men så hemskt mycket effektiv påverkan tror jag ej att den leder till. Då är det bättre om du vill/vågar ställa dig upp i Päronsalen och försöka påverka de beslut som fattas.

Tommy Norum: Ja i ditt fall har jag faktiskt en hel rad förutfattade meningar utifrån allt som du skrivit i vår lokalpress och det du väljer att belysa och publicera på dina blogg och FB. Jag har svårt att se dig beskriva dig som politiskt oberoende, då rätt mycket av dina artiklar kommer från de så kallade alternativa medierna, med budskap som kan uppfattas som lite väl enkelriktade, men återigen jag kan ha fel, det är min åsikt och den kommer jag stå för till dess jag blir motbevisad.

Oljemagnaten: Jag såg nu att mina inlägg faktiskt gått igenom, vilket jag tackar för det var någon längre fördröjning än jag väntat. Jo tack visst är det fantastiskt att det finns plattformar för att kunna ge uttryck utan allt för står censur, det ska Tommy Norum har eloge för. Det som dock ska tilläggas att om ordet är fritt, så ska man också tåla att faktiskt få lite mothugg, hitintills har jag uppfattat det som hyfsat god respons, så följer med glädje den tråd vidare.

Fd Åmålsbo. Ja jag kommer nog även i fortsättning skjuta lite på budbäraren.. det är ju faktiskt så att han väljer vilka krönikor, artiklar och debattinlägg han väljer att publicera, jag förutsätter att han gör det utav en mening att han känner viss igenkänning, eller önskar påvisa någon sorts sanning, vilket då också gör att man indirekt kan tolka det som ett tyst medgivande utav den skrivna texten, och då bör man även kunna tåla att man ”verbalt blir skjuten” ibland som budbärare.

Tommy Norum: Jag såg i någon tråd att du inte ville att man skulle dölja sig bakom artistnamn, men vad jag har läst hitintills har inte Oljemagnaten, eller Fd Åmålsbo fått några tillsägelser, är det för att de oftast håller med dig i dina påståenden, eller varför denna skillnad mellan personer och personer?

tommy norum

29 juni 2017 11:04

Politiker vill ju gärna framhålla det som är positivt i det de åstadkommit i sina beslut men skyr som pesten information om de negativa konsekvenser som i bland kommer ut när man inte riktigt tänkt till innan man går till beslut. Vem har hört en politiker eller tjänsteman erkänna att de handlat fel. Nej i stället så försöker man på alla med desinformation ge sken av att deras beslut var rätt hur fel det än blev i slutändan. Det är väl bara Uppdrag granskning som gång efter gång lyckas få Myndigheter och politiker krypa till korset och erkänna att de tänkt fel om de överhuvudtaget tänkt kan man fråga sig när man sett programmen. Migrationspolitiken är väl ett slående exempel på hur ansvariga politiker med desinformation glättar till verkligheten där media till helt nyligen var med på noterna. Nu är det annat ljud i skällan när man till slut blev tvingad att öppna ögonen för att inte helt tappa förtroendet inför sina tittare och läsare. Nu kommer det information som bara för något år sedan förnekades eller höll tyst om i både press och TV med risk att annars bli anklagade att gå SD:s ärende eller att bli kallad rasist och främlingsfientlig. Det kanske är i det perspektivet du skall se mina inlägg och skapandet av opinion. Ett alternativ mot den officiella versionerna som man nu i efterhand med facit i hand förstår att man försökt mörka verkligheten så gott det gått när man ser vilka konsekvenser det har fått för samhället. Obekväm information för många som bemöts med anklagelser av budbäraren i stället för att bemöta tråden i inläggen med sakliga argument. Men har man inga då är det bekvämare att skjuta in sig på budbäraren.
Förövrigt så tror jag att tillkomsten av denna blogg och dess skriverier har satt betydligt större spår i Åmåls politiken än om jag suttit i Päronsalen och låtit partipiska bestämma vad jag skall tycka och inte tycka i politiken.

Och när det gäller konst så är det upp till betraktaren att avgöra den saken vad som är konst eller inte, ingen annan.

 
Ingen bild

Thomas Fridlund

30 juni 2017 09:48

Tommy Norum: Då tolkar jag ditt svar som att du sympatiserar med SD, och att det är den politiken och deras åsikter som du vill ge som svar mot etablissemanget!? Enligt ditt eget sätt att resonera så går det egentligen inte att debattera på din blogg.. För det du skriver är att man/jag anklagar budbäraren.. MEN de artiklar, inlägg och notiser du lägger ut.. deras upphovsmän finns ju inte tills vars pådin blogg, utan det bör ju bli budbäraren du i ditt fall på din blogg som lägger ut texterna och sympatiserar med dem, då borde du också kunna argumentera för din sak och inte skylla på att man anklagar budbäraren..
Det är alltid så otroligt mycket enklare att leta fel/brister och klaga när man inte behöver stå till svar för något som helst, men det jag saknar på din blogg är din egen uppfattning och framför allt svaren på hur allt ska lösas, vilken finansiering som ska ligga till grund. Du är ju så pass politisk intresserad att du lätt borde kunna lägga ihop en egen kommunal budget där du tydligt redovisar för hur alla problem bör lösas och kunna finansieras. Man kan ju alltid starta upp ett Åmåls parti det har vi ju tidigare erfarenheter ifrån och då bestämmer du din egen agenda utan plågas utav en partipiska. Du tror skriver du att tillkommelsen av din blogg och dess skriverier har satt betydande spår inom vår lokalpolitik, vad har du för belägg för detta påstående? Jag är oerhört intresserad utav av se vad du har lyckats påverkat hitentills.

tommy norum

30 juni 2017 12:13

Det som jag kan tycka är spännande TN är att du har så otroligt mycket åsikter, högt och lågt och letar fel, brister, anklagande, påhopp om både det ena och än om det andra.. "hade PD kunnat ta betalt för alla insändare hade de kunnat anställa flera personer på heltid bara av dina inlägg" ibland kan det vara bättre att säga sin åsikt till spegelbilden i hallen, än ideligen försöka nå uppmärksamhet utåt. Jag har inte riktigt förstått ditt syfte, vad din drivkraft och mål är med allt klagande.. eller om det bara handlar om eget välbefinnande och lite ångest över att samhället inte rullar på enligt gamla normer och dina förhoppningar!?
...........Av dina fantastiska 30000 besökare gör det för att klappa dig på axeln och säga hur klok, duktig, visionär du är och hur många går in och läser dina beklaganden och skakar på sina huvuden och småler åt dina inlägg? Har du så mycket "makt" så borde du absolut försöka ge dig in i den politiska arenan själv och försöka styra kommunen på det sätt du själv önskar. Då vore väll troligtvis alla våra kommuninvånare glada och nöja och aldrig mer behöva önska sig en bättre styrande hand!?
Thomas Fridlund 33 kommentarer som är för väggen och 0 emot, vad tyst den gode TN blev!? Men det kanske inte lika roligt när man inte får medhåll och klang och jubelrop!?

Det här var det du lyckades åstadkomma i inlägget om klottermålningar. Inte ett enda ord om ställningstagandet i inlägget.

Och Thomas vad i all sin dar skall jag debattera med dig om med de kommentarer du presterar om inläggen.


Att fortsätta med detta trams att angripa budbäraren inte ta sig mödan att argumentera mot inlägget. Du kör ju samma race som man gör mot SD:s företrädare. Angrip budbärarna, bry er inte om deras politik. Och sedan verkar de förvånade över resultatet.

http://t-norum.bloggplatsen.se/2010/03/27/2743593-de-svindlande-affarerna-i-samhallsbyggnadsnamnden/

http://t-norum.bloggplatsen.se/2010/03/26/2739679-fritidsinvesteringar-samhallsbyggnadsnamnden/

http://t-norum.bloggplatsen.se/2010/03/12/2671923-amals-kommun-vindkraft/

http://t-norum.bloggplatsen.se/2010/03/12/2671923-amals-kommun-vindkraft/

http://t-norum.bloggplatsen.se/2010/04/30/2908310-amals-kommuns-presskonferens/

http://t-norum.bloggplatsen.se/2010/04/29/2902541-amal-reagerar-pa-bloggkritik-i-massmedia-i-dag/
Fortsätt gärna och gå in i bloggen från år 2010 och ta del av alla skriverier om hur dåligt Centerpartiet förvaltade Åmålsbornas gemensamma tillgångar.

Det här är bara en liten del av det som skrevs 2010 om den då varnade politiska ledningen med C Kurt Svensson som bas. Avslöjandet av hur illa ställt det var med rutinerna, hyressättningar, budgetarbetet och uppföljningar där man struntade i både fullmäktige beslut och kommunallagen. Man försökte mygla sig till ett vindkraftsbeslut som gick emot folkvilja. ,Man struntade i att beta av pensionsskulden, man lånade till alla investeringar där fritidssektorn var prioriterad.
All den information fick man genom bloggen som väl också bidrog till att Centern nästan halverades vid valet. Når sedan Socialdemokraterna kom till makten så tog man äntligen tag i det som påpekats. Man ändrade budgetreglerna, man började betala av på pensionsskulden, man lät ÅKAB ta över förvaltningen av kommunens fastigheter, man slutade låna till investeringarna och man försökte hålla sig till kommunallagen. Man försökte ordna ordning och reda i ekonomin efter Centerns politik tuta och kör så får vi se vad som händer. Tänk att det skall behövas en person utanför politiken att påpeka sådana självklara saker för att få en kommunalförvaltning att fungera.





 
en som tror

en som tror

30 juni 2017 19:44

funderar på en sak vi har tagit imot många invandrare som det är väldigt synd om jag ser här i lilla Åmål damer med huckle kör bil har dom verkligen ett giltigt körkort vore skoj om någon kan svara alla röker alla har mobiltelefon ingen har dåliga kläder är dom så jävligt fattiga svergie är fantaskint

http://url

 
en som tror

en som tror

30 juni 2017 19:50

till tomas fridlund du värkar vara en klok person att du inte går in i politiken den sista idioten är inte född än så jag tror du skull göra dig väldigt bra där ha ha

http://url

 
Ingen bild

Dag Blomqvist

30 juni 2017 20:11

"Förfulning och skräpigt" är fortfarande min bedömning oavsett vad en del kommentatorer vill kalla det.

 
Ingen bild

Thomas Fridlund

30 juni 2017 21:21

TN: iom vi inte ska debattera i en tråd om annat än din ursprungliga tråd innehåll, öppna upp en tråd för allmän diskussion så kan vi försöka behålla övriga trådar rena för liknade konversation. Jag avvaktar med mer svar till er övriga till dess. Mest för respekt för din önskan om "rena" trådar med mer reflektioner om sakfrågor! Trevlig helg så länge och ser fram att få bemöta er kommentarer på nytt!

tommy norum

1 juli 2017 20:05

Tyvärr så saknar jag förtroende för ditt sätt att debattera för att inte säga argumentera för sin sak, det som totalt saknas i dina kommentarer. Läs igenom dina kommentarer i vad du har skrivit och begrunda om det är så här vuxna personer skall föra dialog med varandra, jag har ju gett en del exempel på ditt sätt att skriva. Skrämmande när man vet att du deltagit i det politiska livet att inte förstår bättre. Inte undra på att politikerföraktet sprider sig när man rekryterar folk som inte ens kan föra en vettig dialog om det innehåll som presenteras.
Så håll dig du till din egen Facebook sida i fortsättningen , Där kan du skriva skit om vem som helst utan att behöva ta politisk ställning. Du får gärna fortsätta ge kommentarer på sidan men lämna budbärarna personliga egenskaper utanför det som i har det minsta med det inlägg som presenteras. Det blir ju rena dagisnivån i det du presenterar i dina kommentarer om du skall fortsätta i den stilen. Det beklagliga är väl att du tycks inte förstå mitt budskap när man tar del av dina repliker utan vill fortsätta på den islagna vägen att attackera budbärarna.

 
Ingen bild

flashcrash

6 juli 2017 22:59

Bra att kommun ..nu inför bluesfestivalen..har plockat ner alla bögflaggor som statsanställda för inte så länge sedan hängde upp i var och varannan flaggstång..samt att folkpartiets redan aviserade Pridefestival inte inföll ihop med denna festival som är så viktig för alla Åmåls näringsidkare... annars hade bergis hälften av alla dessa bluesturister åkt hem igen

 
Ingen bild

Thordsiwf

8 juli 2017 00:39

Krossade blixten... Om du höjer blicken när du är på torget och tittar in mot gågatan så ser du paraplyer som vaggar över alla besökare som kommer för att lyssna på musik och umgås... Om du tror att Bluesfesten som inte är en festival!!! Är till för att stadens krämare ska bli fetare så har du nog inte riktigt fattat syftet med festen.... Förövrigt så är nog inte Bluesförening intresserade av vad som hänger i flaggstängerna...

 
Ingen bild

flashcrash

8 juli 2017 21:46

Svar till Thordsiwf:Stadens krämare skall bl fetare? ..är det företagarna du syftar på som är navets kärna för att vårat samhälle skall kunna försörjas ..genom all skatt som företagarna betalar för att b.l.a vi skall ha ungefär dubbelt så många som vi behöver anställda inom den offentliga sektorn..
Vore ja exempelvis intresserad av bilar och tänkt mej åka till någon bilutställning i någon stad ..och fick veta att det samtidigt pågick en Prideparad i samma stad ..skulle ja avstå från att åka till den bilutställningen ..vem fan vill förväxlas med en bög?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards