Direktlänk till inlägg 2 december 2011

Åldern tar ut sin rätt.

Av tommy norum - 2 december 2011 14:59

Något man då och då blir påmind om är sin ålder vid fyllda 67 år, inte av någon, utan att man själv börjar komma till insikt om förhållandet i den vardagliga verkligheten. Varje vecka kör jag ett av mina barnbarn- Erik- till tennishallen, där han sen 5 års åldern tränat och spelat tennis, han är nu 9 år.

På läktaren finns det ett pingisbord, där han med andra före tennisträningen, bruka spela pingis på skoj innan man får gå ut på banan och träna. Han och hans kompis spelade och jag sa på skämt att jag möter segraren. Killen som Erik mötte var 3 år äldre så jag förväntade mig att han skulle stå för motståndet. Själv ägnade jag mig åt att följa tennisspelet på banorna och observerade inte bordtennisspelet vid sidan om.

 "Farfar vi är klara du skulle ju möta segraren säger Erik " Jag gick fram och sträckte ut handen efter hans racket.  Det är mig du skall möta säger Erik samtidigt som han  spänner ögonen i mig  med en överlägsen min.

Saken är det att jag för ca 1 år sen spelade mot honom där jag tog det mycket lungt för att inte totalt förstöra hans själförtroende. Själv anser jag  mig ha ett någorlunda bollsinne som gör att jag i de flesta bollsporter klarar mig hyfsat utan för den skull vara aktiv.

Den  ödmjukhet som jag visat honom för att behålla  självkännslan och självförtroende förra gången vi spelade, det fanns det inte ett spår av i hans spel mot mig när han totalt utklassade mig med 11-0. Chockad av utgången  ser jag följderna av det hela framför mig, aktoriteten totalt bortblåst, jag ser när han  med stolthet i rösten berättar för sin pappa när han kom hem, jag slog Farfar i pingis han hade inte en chans.

Och sen kommer gliringarna som ett brev på posten "Jasså du får stryk i pingis du av en nioåring , det trodde jag inte om dig " 


Men vänta du din snorunge det tar minst 2 år innan du slår mig i tennis - hoppas jag-


Här har vi Erik som tennisspelare. Kan jag klara mig i två år till tro ?










           

 
 
Ingen bild

veteran

3 december 2011 00:21

2 år, med de grundslagen slår han dig nu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards