Direktlänk till inlägg 28 november 2015
Arvika hamn
1900-06-10 Premiärtur på traden Arvika - Säffle.
1901 Rederi AB Nord byter namn till Ångbåts AB Byelfven, Gillberga. Hemort Arvika.
1929 Såld till AB Skandinaviska Fartygsagenturen, Göteborg för 12.000
ALMA
ALMA Fotodatum; 14/10 1904 vid Högsäters färja
1900 Såld till Rederi AB Nord, Arvika för 50.000 kr.
1900-06-10 Premiärtur på traden Arvika - Säffle.
1901 Rederi AB Nord byter namn till Ångbåts AB Byelfven, Gillberga. Hemort Arvika.
1929 Såld till AB Skandinaviska Fartygsagenturen, Göteborg för 12.000 kr när Ångbåts AB Byelfven tvingas gå i likvidation. Trafik i Göteborgs skärgård, traden Göteborg - Hönö Klova.
1945-01 Såld Oscar Persson, Källsbyn för 15.000 kr. Ny hemort Lennartsfors. Trafik på traden Arvika - Säffle - Åmål - Stömne.
1946 Omdöpt till Esaias Tegnér.
1946 Såld till RoS, Resor och Studier, KFUM:s Resetjänst, Göteborg för 15.500 kr. Ombyggnad och renovering inleds vid Bohus varv, Göteborg
Övrigt: 1888 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Svea till handlaren Teodor Traung, Arvika. Trafik på traden Arvika - Säffle.
1900 Såld till Ångbåts AB Byelfven, Gillberga. Fortsatt trafik på traden Arvika - Säffle.
1909-09 Såld till Trafik AB Arendal, Göteborg för 8.500 kr och omdöpt till Arendal. Trafik på traden Göteborg - Arendal
Glafsfjorden.
1915-07-25 Såld till Ångbåts AB Glafsfjorden, Arvika för 21.000 kr och omdöpt till Glafsfjorden. Trafik på traden Arvika - Sölje - Satfnäs - Stömne - Björnö - Högsäter.
1919-05 Såld till Ångbåts AB Byelfven, Arvika. Ombyggd vid Groths varv, Sjötorp med bland annat nytt tak och raka sidor. Ny ångmaskin på 110 hk, 81 kW, installeras. Ombyggnaden kostar ca. 100.000 kr.
1935-05-02 Såld till Harry Emanuel Carlson, Gunnar Johansson och Arne Lorentsson, Styrsö omdöpt till Södra Skärgården. Ny hemort Styrsö-Tången. Trafik på traden Göteborg - Styrsö.
Gladisvall Byggår: 1896
1949 Såld till pr/Karl Olsson, Arvika och omdöpt till Gladisvall. Trafik mellan Arvika och Säffle.
1957 Skrotad.
.
Arvikas ångbåtsflotta i Kyrkviken. Båtarna Alma, byggd 1902, Nordstjernan, 1884, Svea, 1884, Byälven 1891. Dessa och fartyget Glafsfjorden, byggd 1869, trafikerade regelbundet Arvika - Säffle när hamnen var levande och hamnmagasinen fortfarande hade sin funktion att fylla. Glafsfjorden var det sista av de fem ångfartygen som lade ut från Arvika hamn den 3 maj 1935.
Båten Nordstjernan i Arvika hamn i början på 1900 talet
Övrigt: 1884 Levererad av Göteborgs Mekaniska Verkstad som Nordstjernan till Teodor Traung, Arvika. Trafik på traden Arvika - Säffle.
1901 Såld till Ångfartygs AB Byelfven, Gillberga. Fortsatt trafik på trafen Arvika - Säffle.
1914-12-13 Grundstöter i snötjocka vid Tjuvholmarna i Glafsfjorden vid färd från Arvika mot Norra Fjöle. Fartyget får slagsida och överges på grundet. Bärgas senare.
1931-02 Såld till Severin Carlsson, Töreboda för 2.000 kr.
1931-07 Skrotas i Sjötorp.
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | |||
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | |||||||||
|