Direktlänk till inlägg 1 mars 2019
För att visa att man nu återigen var ett märke att räkna med, återvände Mercedes-Benz till bilsporten i början av 1950-talet . Men resurserna var knappa och man fick göra det bästa av vad som fanns på lagerhyllorna. Företagets största modell, 300 , fick bistå med motor och drivlina. Men den tunga treliterssexan var inte byggd för höga effekter och varvtal och Mercedes satsade därför på långdistanstävlingar där pålitlighet skulle visa sig vara avgörande. För att hålla nere vikten placerade man drivlinan i en lätt rörram. Detta gjorde att man inte kunde använda konventionella dörrar på den täckta karossen. Istället använde man så kallade måsvingedörrar . Bilen debuterade säsongen 1952 och gjorde succé, med vinster i Le Mans, Nurnburg ring och Carrera Panamericana. . Den var inte lika snabb som konkurrenterna, men till skillnad från dessa kom den i mål utan problem. Efter denna enda säsong drog sig Mercedes tillbaka från sportbilsracing och koncentrerade sina resurser på att ta fram formel 1 vagnen W-196 till säsongen 1954.
https://www.bing.com/images/search?q=mercedes+300+sl&FORM=HDRSC2
Mercedes-Benz 300 SL är en sportbil , tillverkad av den tyska biltillverkaren Mercedes -Benz mellan augusti 1954 och februari 1963.
Bildspel om Mercedes-Benz 300 SL
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_300_SL#mediaviewer/File:Gullwing_-_Flickr_-_p_a_h_(1).jpg.
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 |
3 | |||||||
4 | 5 | 6 |
7 | 8 |
9 | 10 | |||
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 | |||
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
|||
25 |
26 | 27 | 28 |
29 |
30 | 31 | |||
|