Ulf Hanstål moderat ledare i Åmål tror att ny skola ger ett kunskapslyft för eleverna i kommunen
Moderaterna med Ulf Hanstål i spetsen slår på stora trumman och går in i valrörelsen där skolpolitiken verkar vara det som kommer att bli huvudfrågan i kommunalvalet genom att gå ut med ett löfte om en ny skola om man vinner valet.
Och det utan ett enda underlag att presentera där väl kostnaderna är det som avgör om Åmål överhuvudtaget har råd med en ny skola.
Datorer till eleverna är också tydligen ett vallöfte kan man tänka sig om nu Moderaterna får majoritet vid nästa val. Den risken är väl inte så stor att man kommer i det läget att man behöver stå för sina vallöften kan man tänka så det är nog relativt riskfritt att i stort sett kunna lova vad som helst .
Det är nog många faktorer som bör utredas innan man tar ställning till en sådan stor investering. Bland annat så sätter man Åkab på pottkanten om man nu får för sig att riva eller avyttra skolor som inte behövs längre. Hur tänker man ordna till den ekvationen när man i lokalerna som de blev påtvingade i en ny fastighetsorganisation står där med tomma lokaler , inga hyresgäster, inga hyresintäkter ? Och hur är det med elevantalet i framtiden , hur slår den minskade befolkningen på skatteintäkter, elevunderlag, ?
Jag tror nog våra politiker skall ta det lite lugnt när man går in i en valrörelse och lova saker med så lite på fötterna i en så stor investering det tyder verkligen inte på något ansvarstagande i den roll de fått av medborgarna i sitt förtroendeuppdrag . Det räcker nu med -tuta och kör politiken så får vi se vad som händer- vi har haft nog med den lekstugan i politiken när man lovar först och tänker sedan.
Men att bygga nya skolor som en symbolhandling utan att ha mer att komma med låter ju inte särskilt trovärdigt och i samma anda i alla fall i Pd göra sken av att det får kosta vad det kostar för inget är viktigare än skolan Säger Ulf Hanstål .
Tydligen tror moderaterna att med nya skolor så utvecklas kunskapen där man också genom att lova egna datorer till alla elever få ett kunskapslyft och där med läxhjälp till elever - Med den inställningen till vad som behövs i skolan kan man ju fråga sig varför i herrans namn våra fyrtio, femtio och sextiotalister över huvud taget kunde gå ur skolan med godkända betyg med den bakgrunden i lärande och i den skolmiljön som fanns på den tiden och med omkring 30 elever i varje klassrum..
Det är nog andra faktorer som spelar in hur vi skall få en bra skola att fungera det borde väl om inte alliansen med moderaterna i spetsen fått erfara med dagens nedåtgående trend i skolresultat i de Svenska skolorna.
Frågan är väl om det inte är ordning och reda med studiedisciplin, motiverade och kunniga lärare som saknas i många skolor . Det avhjälper man inte genom att bygga nya skolor som moderaterna tycks tro.
Erik
4 april 2014 22:48
Ja tror många (särskillt politiker) har en övertro på skolväsendet förmåga att göra elever klokare. En elev blir sällan framgångsrik bara för att han hade kloka lärare.. (..möjligtvis kan det för somliga vara en bidragande orsak..men ändå bara en liten kugge i det hela maskineriet) ..konceptet för framgång bildades naturligtvis i somliga elever redan när de var små genom ansvarsfulla kloka föräldrar för att sedan utvecklas vidare genom att hålla sej innom en intellektuell umgängeskrets. ..allt som går att lära sej genom skolböcker finns naturligtvis även att läsa i andra böcker som finns att köpa hos de flesta bokhandlare.. ..om varje ansvarsfullt föräldrapar tog sitt ansvar fullt ut och själva agerade läromästare för sina barn ..så skulle vi inte behöva ha så mycket lärare.. ..utan kunde i stället använda den kostnaden till att exvis bekämpa ungdomsarbetslösheten..som f.n är det största nationella problem vi står inför.. ..p.g av att en massa gamlingar envisas med att sitta kvar på sina stolar tills de blir 65-70år..
..
Dag Blomqvist
4 april 2014 23:58
Sicket skitprat av signaturen "Erik". Nu är det föräldrarnas fel att barnen inte lär sig något i skolan. Sen är det också fel av barnen att de inte umgås "innom en intellektuell umgängeskrets".
Ja, mycket skit ska man få läsa innan ögonen trillar ur!
När jag flyttade med min familj till Ånimskog så åkte vi upp på våren och var på en "inskrivningsdag" för de elever som skulle börja skolan på hösten. Min fru hade arbetat hemma och då skött om barnen varför de aldrig varit på varken någon dagis eller förskola. Vi menade att då de kom till skolan skulle de tids nog få lära sig både läsa och skriva. Precis som vi själva fick lära oss att både läsa och skriva när vi började i skolan vid sju års ålder.
När jag var där på skolan denna vårdag i Ånimskogs skola kom båda lärarrinnorna fram till mig och sa att de skulle inte lära barnen någonting. "-Inte det"??? "-Nä, vi ska bara öva barnen i deras färdigheter, Allt enligt LGR 80" svarade de. "Ja, men då vill jag se denna LGR-80" svarade jag. Och det fick jag. Ja, jag fick t.o.m låna hem boken och kunde då konstatera att lärarna skulle bara "öva barnen i deras färdigheter".
Och de fick inte lära sig något heller. Min yngsta son kunde inte läsa när han kom till skolan medan de andra barnen i klassen som hade varit både på dagis och gått i förskola klarade konsten att läsa. Då satte lärarinnan honom vid en bänk som stod vänd mot väggen längst bak i klassrummet och lade fram en bok där och sa till honom: "-Lär dig läsa!" och sen gick hon därifrån och höll på med de andra barnen i något annat ämne. Där satt stackarn och visste varken ut eller in.
Jag skulle kunna berätta mera men ska inte göra det med tanke på att de där hemska lärarinnorna, då de annars skulle bli allt för uthängda. Skolan i Ånimskog är nu nedlagd sen många år, och bra är ju det. För den skolan, inklusive dess lärare och lärarrinnor, var ju en katastrof för barnen! Ja, egentligen inte alla barnen. De "finare" familjernas barn fick ju all den hjälp de behövde medan de mindre bemedlades lämnades utanför.
Varför lärde sig barnen att läsa och skriva i skolan förr i tiden, men inte nu? Ja, inte beror det på vilken krets de umgås i utan det är helt skolans fel och de hemska omogna lärare som häckar där.
När barnen sen kom till Kristinebergsskolan i Åmål blev det som att komma ur askan och in i elden. För hur tokigt får det egentligen bli. Hör här: På ett föräldramöte berättade rektorn att skolan får bara sig tildlelade några femmor och några fyror och några treor osv osv. Det vill säga, förklarade hon, om en elev har gjort ifrån sig väldig bra och är värd en femma i betyg så kunde inte skolan ge det barnet en femma om femmorna de blivit tilldelade tagit slut. Då får barnet nöja sig med en fyra.
Nu vet jag inte hur det är idag och vilka regler man jobbar efter nu för tiden, men en sak är ju klar; barnen lär sig ju ännu sämre än då mina barn gick i skolan.
Nä, kom inte och skyll på varken föräldrarna eller barnens umgängeskrets. Det är skolan som inte klarar sin uppgift! Felet ligger HELT OCH HÅLLET på skolan och det regelverk som styr den.
Och det där att bygga nya skolbyggnader hjälper ju ingenting. För strunt är strunt och snus är snus om än i gyllne dosor. Och en ros är alltid en ros om än i spruckna krus.
.