Alla inlägg under mars 2016

Av tommy norum - 29 mars 2016 13:30

,   Det här var 1988 ,jag och min hustru tillbringade tre veckors semestersegling  i Stockholms skärgård efter det att jag seglat Gotland runt .Vi var på väg hem och Nynäshamn var vår tänkta destination.På väg ner mot målet så passerade vi inloppet till Berga örlogshamn, centrum för vår örlogsflotta då. Jag fick plötsligt för mig att jag skulle ändra vår rutt till mer inomskärsupplevelse. Vi har redan gått förbi den prickade farleden in till Berga så min ambition var att försöka ta mig in i området via ett oprickat område. Framför - ca 100 m - låg en fiskebåt med kurs mot det område som jag uppfattade som en tänkt angöring in i området.


 Sagt och gjort vi tog samma kurs som fiskebåten med förhoppning att fiskaren var så förtrolig med området så att vi inte skulle åka ut för en grundstötning

 Efter ca två distansminuter så skildes våra vägar fiskebåten lade kurs norrut mot Berga medan jag skulle söderut mot Nynäshamn via den fjord som nu uppenbarades framför oss.

 Detta var i juli det var vindstilla, vi gick för motor, min fru låg i sittbrunnen och solade. Jag uppskattade att ca fyra distans var sträckan över fjorden så jag meddelade min hustru att jag ämnade ta toaletten i besiktning. Jag la in automatstyrningen och befallde, med den auktoritet som befälhavare jag var på båten, skärpning av utsikten framåt. Jag har inte mer än satt mig på muggen då jag hörde ett propellerljud som närmade sig.

 Ni som har båt vet ju att ljud under vatten fortplantar sig och hörs väldigt tydligt inne i båten. Jag var precis klar med min uppgift när min hustru sticker ner huvudet och säger. Det står en karl här ute och skriker i en tratt, vi låtsas inte om honom så kanske han försvinner säger min hustru, en någon underlig kommentar visade det sig. Jag sticker upp huvudet ur sittbrunnsöppningen och finner att långsides ligger en ca fyrtiometers patrullbåt med fem man i full stridsutrustning siktande med varsin skarpladdad kåpist mot oss.Uppe på kommndobryggan står det en man med en massa ränder på axlarna och ryter i sin tratt. Vad faen gör ni i militärt skyddsområde. Jag tittade på sjökortet som låg på sittbrunnsbordet, jäklar, då först upptäckte jag den inringning som fanns utmärkt på sjökortet som omgärdade det område som vi låg mitt i. Du förstår, jag hann inte längre förrän han replikerade i sin tratt, jag är faen inte du med dig. 


Nu är det så att jag i alla tider som värmlänning jag är, konstaterat att bred värmlänska öppnar de flesta dörrar i olika situationer, så jag replikerade med att säga "Ja ä värmlänning från Arvika och tockenadära streck på karta dä har vi inte däroppe i fjorn. Dä ä inte så gött för en annan och komme te stockholm och begripe allt ni hetter på och skriver på  karta." Jag såg att han vände sig om och

samtalade med fartygschefen som stod bredvid så skrek han i tratten. "Din förbannade bonnjävel försvinn närmsta vägen ut ur området" och jag tyckte mig se ett leende bakom tratten. Nu var det så att vi kunde fortsätta på samma kurs. Några hundra meter längre fram så förstod jag uppmärksamheten från militären då det berömmda bergshangaret för ubåtar dök upp på babordssidan. Detta var en tid då det sågs ryska ubåtar överallt i skärgården. När vi kom ur området så fanns det en tydligt markerad led runt området, skyltat med texten "vid överträdelse av denna avgränsning vite av 3000 kr." Men det var väl ingen militär som kunde drömma om att en bondjävel från Värmland skulle ta sig in bakvägen utan att stöta på några informationsskyltar.

Vi kan ju hoppas att inte ryssarna kom på samma idé.                            



















Av tommy norum - 29 mars 2016 07:00






Annelundsbussen  Västra Storgatan.


Polstjärnan och bogserbåten Rolf

Av tommy norum - 28 mars 2016 07:00



Paulina Neuding


Det är tydligt att det är våra unga kvinnliga journalister som vi skall förlita oss till i framtiden. De som vägrar att gå i Vänsterns ledband i sin rapportering vad som händer i Sverige .  

 

 

 

 

Paulina Neuding: Är det bibliotekarierna som ljuger, Arbetet?

SvD  LEDARE



 

Vad håller LO - tidningen Arbetet med i sin nyhetsrapportering ?

 

När Paulina Neuding i sin granskning av ordningsproblemen och otryggheten på våra bibliotek runt om i landet blir hon attackerad av LO- tidningen Arbetet som påstår att hon fabricerar uppgifterna. Vilken värld lever egentligen företrädarna för facket i egentligen när man är så dåligt upplyst vad som sker ute i landet. Att bibliotek runt om i landet personal blivit utrustade med överfallslarm och väktare det har tydligen gått helt förbi Arbetets ledning. Det finns otaliga exempel på  stökighet på biblioteken där personal känt sig hotade när invandrargäng invaderar lokalerna där det förekommer att man förstör möbler och vägrar ta emot tillsägelser.

 

Här anser tydligen Arbetet och svansen av debattörer att sådan rapportering bara skapar främlingsfientlighet. Bibliotek har fått stänga på grund av detta vilket tydligen inte intresserar  Arbetets journalister. Att ge sig på budbäraren när man rapporterar om missförhållande i samhället som beror på invandrare där man försöker sätta munkavle på journalister som tar sitt uppdrag på allvar för att ge läsarna en neutral bild i sin nyhetsförmedling får väl en och annan att fundera vilken kultur som finns i väggarna på LO Borgen där man inte drar sig för att både ljuga och fabricera påståenden som går stick i stäv med vad som sker ute i landet.

 

Över femhundra så kallade incidentrapporter skrivna av bibliotekspersonal i Stockholm och 50 vittnesmål av bibliotekanställda om förhållandena runt om på våra Bibliotek ligger till grund för reportaget. Något som  inte Tidningen Arbetet verkar ta någon notis om. Varför är LO:s tidning så angelägen att förminska arbetsmiljöproblem på bibliotek att de ägnar sig åt osakliga personangrepp frågar sig Paulina Neuding som är den skribent som uppmärksammat situationen. Trots att man anklagad Paulina för sakfel, fabricerade påståenden så har man inte på en enda punkt kunnat belägga henne med ett enda sakfel i sina artiklar.

 

I stället blir det rasistiska övertoner, uppenbart påhittade fakta för att driva teser som blir retoriken för att misskreditera Journalisten Paulina Neuding   En metod som man hämtad från de forna  Öststats ländernas politikertaktik där journalisterna blev en viktig bricka  i att lura medborgarna genom att dölja eller förvränga fakta i informationsutbudet.


tn

Av tommy norum - 27 mars 2016 10:36





Hur skall man tolka medias roll i nyhetsflödet. Själva vill de göra sig till tolk för det fria ordet och att de är en garant för att allmänheten får ta del av det som händer här i Sverige och i Världen i ett objektivt skrivande. Man kan ju undra när man tar del av hur media dag ut och dag in rapporterar av det hemska bombdåden i Bryssel utfört av IS. Sörjande anhöriga och allmänhetens deltagande med blommor runt där dådet genomfördes. Presidenter, stadsministrar, prästerskap runt om i världen framför sina kondoleanser. Pressen och TV skall ha uttalande om det hela i dagar. Man gör reportage om familjer som drabbas . Hela Europa är i fara där IS med sina hot är på väg att lamslå hela samhällen. En naturlig reaktion av både press och politiker att reagera när händelserna kommer närmare deras egen vardag.

 


SvD:s söndagsbilaga illustrerar väl media syndromet där vi och de andra på ett påtagligt sätt gör sig påmind i rapporteringen . Ett Bombdåd i Bryssel finns det inge hejd på rapporteringen medan ett bombdåd i Irak som också IS ligger bakom med samma antal döda och skadade där dådet är riktat mot ungdomar bara blev en liten notis i hörnet på en halv sida.


   

 

 

 

 

 

 


Det är nog många nyanlända i vårt land som med bitterhet ser hur media gör skillnad på rapporteringen i vad IS ställer till med ute i världen.   Tydligt är väl att det som gäller för likheten inför lagen inte gäller likheten inför nyhetsrapporteringen. Förövrigt något som medborgarna i Sverige konstaterat en längre tid där medias utbud av nyheter är färgade av Journalisternas och ansvarige utgivarnas samhällsuppfattning både i smått och stort   


Det är många  i Mellan Östern och i övriga värlen som anklagar västvärlden och framförallt USA som den stora boven i det som nu försiggår i krigsområdena irak och Syrien . Hade man låtit bli att gå in Irak där fejkade underrättelseuppgifters låg till grund för ett ingripande så hade troligtvis utvecklingen både i Mellan Östern och Europa sett betydligt annorlunda ut än i dag. Nyhetsrapporteringen om vad som händer i området finns det också reaktioner på bitterhet hos befolkningen där man anser att man inte får den hjälp av media för att få ut budskapet vad som sker som utmynnar i en alldeles för långsam reaktion med hjälpinsatser både militärt och humanitärt.

 

Hade man låtit bli att gå in Irak där fejkade underrättelseuppgifters låg till grund för ett ingripande så hade troligtvis utvecklingen både i Mellan Östern och Europa sett betydligt annorlunda ut än i dag. Så frågan är väl varför inte USA med sina alliansbröder tar på sig en större roll i att städa upp efter vad de ställt till med där avarterna av de gamla styrena med islams som täckmantel tillåtits få härja fritt under så lång tid

 

tn

 




 

 

Av tommy norum - 27 mars 2016 07:00


26 stationer fanns att besöka under påsk med Torsby som utgångspunkt av konstrundan.


I den ombyggda prostladugården i Torby fanns alla samlade konstnärerna för övre Frykens  Konstrunda.  Här bjöds det på en del godbitar att ta till sig.




       

Nils Forsman var ett intessant namn bland kostnärerna där väl lars Lerin kan ha gett insperation i motiven.  


          

   Mikael Wahrby från Stockholm målarkonstnär och gravyr. Har utfört fem frimärken ”Lusthus” 1952 Född i Stockholm
1971-1977 Kungl. Konsthögskolan, Stockholm 1999-2009 Lektor i koppargrafik vid Kungl. Konsthögskolan, Stockholm 


       

Jan Lööf född 1940 känd serietecknare med bland annat Serien Felix och Ville , Skrotnisse bland annat.

   

Grädden på moset i rundan blev väl ändå Karin Broos måleri och grafik i Alma löv Museum i Ö Ämtervik.



       


 

Karin Broos född 1950 en av de hetaste konstnärerna i Sverige för tillfället. Nyss avslutat en bejublande utställning på Prins Eugens Waldemarsudde. 


 

Målning eller foto är väl det första man frågar sig när man tar del av Karin Broos tavlor .

Av tommy norum - 26 mars 2016 07:00

 

 

 


Påskfirandet för ca 70  år  och ca 55  år sedan i Åmål




 

Åmåls påskkärringar och gubbar på 1940 talet. Film av Bertil Hesselbom  ca 4 min



 

Påsk paraden 1961 och Torghandel 1962 film  av Olle Englund  ca 3,5 min 

 

 

Av tommy norum - 25 mars 2016 07:00









1920 talet



Bogserbåten Tingvalla i arbete i hamnen



Fängelset





Av tommy norum - 24 mars 2016 07:00



SvD  KULTUR



BERGLINS SÖNDAG



       


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards