Direktlänk till inlägg 22 oktober 2011

Sluta använd el och bygg ut kärnkraft i Åmål .

Av tommy norum - 22 oktober 2011 12:29

En ovanligt korkad analys över Åmåls ståndpunkt att stoppa vindkraftsutbyggnaden läser man om i dagens PD:s Synpunkt när Helena Sellering går in i debatten och frågar sig om vi skall sluta använda el eller som Tryggve Lihv i en tidigare insändare frågar om vi skall bygga kärnkraft i Åmål när vi nu har stoppat utbyggnaden av vindkraftverk.


Helena Sellering frågar sig också varför det bara är motståndarna till en fri utbyggnad av Vindkraftsverk som organiserar sig.

Man slutar aldrig att förvåna sig om utspelen som görs av vindkraftsanhängarna där de aldrig ens försöker på ett konstruktivt sätt gå in och bemöta farhågorna som de boende på landsbygden i sin opinionbildning försöker åskådliggöra både med fakta och i ljud och bild visar hur dessa mastodontkraftverk påverkar bilden av naturlandskapet Dalsland.


Ett landskap som med sin orörda natur och där turism borde ha en framtid. Istället så trycker man ner sådana opinionsbildningar med att försöka göra dessa till några omdömeslösa individer som pratar strunt och som är en samllng gaphalsar som ingenting begriper. Man har till och med negativa åsikter om massmedias roll i det hela när de visar visuella bilder av hur de kommer att dominera landskapsbilden.


Organisera ett seriöst motstånd med sådana svaga argument i bagaget det blir nog ingen lätt uppgift. 


Helena Sellering är ju också en av dessa som negligerar dessa farhågor genom att i sin insändare fråga sig har ni varit vid ett vindkraftverk någon gång och hört det svaga svischandet det åstadkommer. Om ni skall höra då får ni gå riktigt riktigt nära.

Varför inte gå in i debatten med utgångspunkt från de farhågor som vindkraftsmotståndarna har mot en fri utbyggnad när markägarna vill ha fri lejd att sätta upp sina sparbössor utan att ta hänsyn till andra argument än sina egna.

Sverige har satt upp ett nationellt mål för vindkraft,  ett mål som Dalsland redan uppfyllt med råge i sin nuvarande utbyggnad.

Lite sans i debatten och försöka hålla sig till kärnfrågan som är, " vad tycker åmålsborna framförallt de som bor på landet om den utbyggnad som markägarna har som mål i sin framställan".

Nu har ju vi genom ett val gett den nya politiska majoriteten en fingervisning om vad medborgarna tycker och där vindkraftsfrågan var den klart främsta orsaken till att Centern med sina vindkraftsanhängare åkte ur Stadshuset.

Det tycker sådana som Helena Sellering inte är något att bry sig om utan vill hellre lyssna på markägarna än tolka valresultatet. Kanske betydelsen av vad demokrati innebär vore  något för vindkraftsanhängarna att ta till sig.

Skall överhuvudtaget  politiker i kommunstyrelse och fullmäktige vara med och rösta om sin egna privata intresse utan att det finns ett jäv att ta hänsyn till,  kanske en sak för vår kommunchef att utreda och upplysa för våra valda politiska ombud vad som gäller. 

 
 
före detta åmålsbo

före detta åmålsbo

22 oktober 2011 18:55

till helena som är så besviken på åmåls vindkrft vi ska väl inte bygga för hela svergie åk till parsetjärn utanför ed vem fan vill lysna på det judet men bor jag långt ifrån då kvittar det ju det är ungefär som med vargar dom ska vi ha men inte här sätt upp vinkraft på värmdö så får vi höra ganska snart något

http://url

 
Ingen bild

arnold

23 oktober 2011 10:50

Angående det meningslösa. Åmåls tätort har 2 tim. parkering. Varannan timme ska man ut och kallstarta och köra bilen runt kvarteret. Detta med miljön känns siså där. Någgon förklarade detta med att affärsinnehavarna skulle ta alla platser annars. Är det så får dom väl skylla sig själva om det inte kommer några kunder. Vill Åmål vara en miljökommun så ta bort lapplisan och timparkeringen!

 
Ingen bild

?

23 oktober 2011 19:56

Arnold, det är väl då det inte kommer några kunder om det inte finns några p-platser lediga? Vad är det för meningslöst med det? Skall du stå hela dan har vi en stor fin parkering vid hamnplan du kan använda. Där får du stå i 7 dar tror jag det är.

 
Ingen bild

arnold

23 oktober 2011 22:59

Svar till ? : Jag kanske inte bor vid Hamnplan. Jag kanske inte ens bor utanför någon affär. Det är därför som vi tycker att det ur miljösynpunkt känns mycket dumt när vi varannan timme går ut och kallstartar våra bilar och kör runt kvarteret. Vill inte Åmål som alla andra kommuner sant eller inte utge sig för att vara en miljökommun. Däremot kunde handlarna gärna stå där så att kunderna lättare kan komma till handlarna.
Jag anser också att det behövs starkare belysningar vid övergångsställena i Åmål. En given sak i vissa kommuner.

 
Ingen bild

its

23 oktober 2011 23:55

Det var då att jädrans tjatande om vindkraften av både motståndarna och de som vill ha vindkraft.

Vi har väl tusentals mil riksvägar i Sverige. Ska vi satsa på vindkraften så sätt upp så många vindkraftsverk det behövs utefter dessa vägar.

Det måste väl finnas massor av ställen där det är gynnsamt (blåsigt) att göra det.

Dessutom sparar man både på miljön och ekonomin på det viset. Behöver tex inte röja för nya skogsvägar och inte störa djur- och växtlivet.

 
Ingen bild

?

24 oktober 2011 13:26

Varför inte ta en promenad till hamnplan, eller ställa den på några av alla gator det inte är 2-timmars parkering på?

 
Ingen bild

arnold

26 oktober 2011 19:16

Kinesen kommer troligen (?) att ta över SAAB till en mycket billig penning och flytta allt till Kina. Kina är en av de tillväxtländer som haft råd att lånat ut pengar till länder också. Kommer Kina precis som dom gör med företag kunna att komma ta över länder också tex. Grekland?

 
Ingen bild

Helena Sellering

6 november 2011 13:20

Tommy Norum jag gillar inte när folk lägger ord i min mun som jag aldrig sagt! Som jag skrev i insändaren så är jag nyinflyttad här i Åmålskommun. Jag känner inte till hur de tidigare debatterna gått. Jag visste inte att ni hade haft en speciell folkomröstning i vindkraftsfrågan här i kommunen!
För du kan väl ändå inte bara syfta på det senaste valet? I de valen är det ju alltid en massa frågor som avgör resultatet inte bara en enda!
Jag har här läst lite inlägg från dej och det återkommer ofta till att det tar 30 år för ett vindkraftverk att betala sej. Jag undrar då var kommer dessa uppgifter ifrån? Kan du presentera den rapport eller undersökning som ligger till grund för detta?
Å du Tommy frågar varför vi anhängare "aldrig ens försöker på ett konstruktivt sätt gå in och bemöta farhågorna". Men om du läste min insändare Tommy så var det just dessa jag frågade efter i min insändare! Vad är ni så rädda för? (Förutom förändringar i stort som ju alltid är en av mänsklighetens största skräck.) Du gör inte ett enda försök att svara mej på den frågan. Bara gapar skriker och lägger ord i min mun som jag aldrig sagt! Så JA! jag tycker att du beskriver bilden av er själva som "omdömeslösa individer som pratar strunt och som är en samllng gaphalsar som ingenting begriper" mycket bra! Samtidigt som du anklagar mej och alla andra anhängare för att göra det samma!
Så jag ber dej Tommy Norum ge mej några SVAR på VARFÖR ni är så emot vindkraft. Och jag bor på Kingebol så jag kommer att bli berörd i högsta grad av dessa verk när/om de kommer att uppföras. Så min käre Don Quijote sluta kriga mot väderkvarnarna och ge mej dina skäl för ditt starka motstånd! Klarar du det?
Jag var nere i Egypten för nått år sedan och åkte då med buss från Hurugada (där vi bodde) in till Kairo och på vägen passerade vi världens största vindkraftspark! Det var tusentals vindkraftverk som stod där mitt i öknen alldeles rödbruna av sanden. Vi fick veta att detta var ett sammarbetsprojekt mellan Danmark och Sverige för att testa hållbarheten på vindkraftverken i en av världens tuffaste miljöer! Av alla dessa tusentals kraftverk så var det bara två-tre stycken som vi kunde se stå stilla! De hade snurrat på där då i tre år!
Slutligen vill jag kommentera Its inlägg ovan! Ett fantastiskt bra förslag att lägga vindkraftverken längs med våra riksvägar. Verkligen toppen förslag! Det har verkligen många fördelar! Tack!
Kram till er alla!
Helena Sellering

tommy norum

6 november 2011 19:13

Kanske Helena Sellering skulle sansa sig lite och debatera med utgångspunkt från de farhågor som lansdbyggdsbefolkningen har när dessa kolosser på över 200m placeras ut på landsbyggden där befolkningen har synpunkter på sin närmiljö både när det gäller ljud,ljus och synintryck också hur besöksnäringen kan drabbas. Det är just sådana farhågor som bemöts med argument från din vindkraftsvänner med att de påstår att vi är omdömmeslösa indevider som pratar strunt och beter sig som en samling gaphalsar som ingenting begriper. Gå in och bemöt dessa farhågor på ett anständigt sätt, det är det som saknas i debatten från vindkraftsanhängarna.Om du tror att en reseskildring från Egypten på något sätt skulle lindra oron för de boende runt de tänkta karaftverken då har du inte mycket att komma med i sakfrågan. Centerpartiet med sin vindkraftspolitik sparkades ut från stadshuset mycket på grund av denna där de så avslöjande tog ställning för fstighetsägarnas sak.De försökte i det sista lura väljarna genom att vända kappan efter vinden och slopa de flesta vindkraftsparkerna i planen men med vetskap om att de kunnde komma igen genom att bygga färre men större verk på de ursprungliga parkområdena. Ett spel för galleriet som Centerpartiets Anne Sörqvist så tydligen i fullmäktige nyss avslöjade när hon i debatten förordade att även Fröskog och Edsleskog skulle kunnde byggas ut med vindkraftverk. Det är nog ingen som är imot vindkraft men det är synest som sist en fråga om demokrati var och hur dessa snurror skall sättas upp i kommunen. Det är inte bara markägares intresse som skall uppfyllas hur en kommun skall uppfattas av sina medborgare. I och med detta svar har du fått en redogörelse för varför jag är imot en etablering som går i mot den folkvilja som så tydligt gavs uttryck i det senast valet när Centern halverades. not: Du får försöka skilja vad som står i mina inlägg och i de kommentarer som som skrivs i bloggen.

 
Ingen bild

arnold

7 november 2011 19:07

Jag håller helt med Norum. Ett val ska respekters. Folkviljan har berättat. Angående vindkraftverk är det helt klart att under 2% av landets el kommer idag från vindkraftverken och vissa förutsättningar ska råda för att de ska vara lönsamma. Antalet vindkraftsverk ska vara stort till antalet och då pratar vi inte om antal under 6 st. (kanske 50 - 100 minst). Placeringen ska helst vara på platta landskap. Vinden ska helst ligga på 12-15 m/sek för max effekt. Om vi leker med tanken att Sverige bara hade vindkraft skulle elpriset dubblas. För djur och människan som har vindkraftverk nära är de en olägenhet. För markägaren som ser ett sätt att tjäna pengar och lika så byggaren är det så klart beklagligt men för skattebetalaren är varje vindkraftsverk en förlustaffär. Att resten av kommunens innevånare har bestämmanderätt var 4:e år när det gäller viss beslut är bra. Sen är det ju bara att hoppas att politikerna förstår alvaret i dessa val.

 
Ingen bild

Helena Sellering

16 november 2011 21:23

Ja du Tommy om du svara mej på hur ska jag kunna debattera utifrån era farhågor när jag inte vet vilka de är? Jag har frågat efter dom två gånger men upplever att jag bara får skrik och gap till svar. Du kallar dom för kolosser! Jag tycker de är så smäckra och fina så jag upplever inte alls att de är så stora! Då var de gamla väderkvarnarna betydligt mer koloss lika tycker jag. Jag har bott på Öland och där kryllar det av dom även om de flesta nu är så fallfärdiga att de verkligen är en fara för alla som vågar sej nära.
Vad ljudet beträffar så har vi mycket som låter betydligt mer i människornas vardag att det inte bör vara något större problem upplever jag. Hela tiden är det en massa ljud från allt möjligt. Vad gäller ljuset kan jag nog tänka mej att det kan vara mer irriterande om man får de roterande bladens skuggor in i sina hem.
Jag har ju som sagt nyligen flyttat till Dalsland och räknar med att försörja mej på just besöksnäringen. Att tex ta med turister ut till Dalslands underbara natur! Och jag ser ingen orsak till att vindkraftverken skulle motverka detta på något sätt!
Det du envist verkar vägra att diskutera däremot är alternativet till Vindkraftverken! Vad ska vi göra istället? Hela samhället förbrukar bara mer och mer el. Var tycker du att den ska komma ifrån? Hur ser du att en hållbar elproduktion ser ut i framtiden? Om du nu tycker att vi ska ha el även i framtiden!

Och slutligen till Arnold! Dels samma frågor som jag ställt till Tommy. Men var har du Arnold fått dina siffror ifrån? Kan du ge en hänvisning till dem från någon trovärdig källa så vill jag gärna veta den så jag själv kan läsa in mej på detta!
Kram till er alla!
Helena Sellering

 
Ingen bild

tommy norum

17 november 2011 11:41

Helena Sellering får nog försöka lämna sitt eget ego och ta till sig andras farhågor på ett mer humant sätt om hur och var vindkraftverk skall byggas i kommunen för att det skall kännas rätt för de som bor och verkar på landsbyggden. På samma gång som du efelyser farhågorna så svarar du på dessa i din kommentar. Stora kolosser är hos dig smäckra och du upplever inte dessa stora samtidigr som du gör en jämförelse med väderkvarnar på Öland, en företeelse som ingått i deras kulturlandskap i hundratals år. Ljudet, det finns det så mycket runt om så det upplever inte du som något problem. Ljuset som alstras från vindkraftverken blir i dina värderingar inte värre än roterande blads skuggor. Att du sen inte ser att besöksnäringen skall ta skada av vindkraftsetableringarna i landskapet eftersom du själv skall försöka sig på verksamheten.
Du stönar dig fortfarande kvar att i dina kommentar efterlysa farhågorna. Du har just svarat på dessa med utgångspunkt från din egen uppfattning. I din värld så försvinner tydligen dessa farhågor som du så tydligt har synpunkter på genom att du har tagit ställning i frågan. År inte detta lite egotrippat ? Du fortsätter i samma stil, bry er inte vad andra tycker här är det min tolkning som gäller i frågan. Ni andra är bara en samling gaphalsar som inget förstår. Kanske skulle Helena Sellering läsa inlägg och kommentarer i ämnet lite bättre så kanske hon finner svaren på sina frågor utan att behöva upprepa dessa i fortsättningen. Det gäller även hur vår elproduktion skall fördelas ut i naturen i framtiden.

 
Ingen bild

Helena Sellering

17 november 2011 17:08

Ja du Tommy! Du är rolig du! Som man säger genom sej själv känner man andra!!! Du tycker att alla andra ska vara ödmjuka för din åsikt samtidigt som du själv envist hävdar att det bara du själv har rätt sätt att se på saken! Jag har aldrig påstått att du eller någon annan är en gaphals det är bara du som hela tiden påstår det! Jag har citerat dej i detta påstående men aldrig sagt det själv. Även om du gång på gång lägger de orden i min mun! Du verkar inte ha något vettigt att komma med i debatten mer än att skrika och gapa. Själv har jag försökt att på ett seriöst sätt bemöta de farhågor du säger att du har. Jag har bara talat om hur jag ser på saken! I och med det har jag inte sagt att dina farhågor inte är värda att tas i beaktande! Men kom med något konkret förslag istället för bara gap, skrik och smädelse! Kan du inte föra en saklig debatt?
Och du, om några hundratals år så har även vindkraftsverken stått här i hundratals år och ingår i kulturlandskapet!!!
Jag förstår inte hur du kan prata om att jag inte kommer att "drabbas" av vindkraftsnäringen när jag bor på ett av de ställena där de förhoppningsvis kommer att byggas! Medan du bor mitt inne i Åmål och knappast berörs av vindkraftsverken på "landet"!
Ja du min käre Tommy! Om det är någon som behöver "försöka lämna sitt eget ego och ta till sig andras farhågor" (som du skriver att jag behöver göra) så är det väl du själv!
Å du kan du ge men någon hänvisning till var någonstans jag kan läsa hur du tänker att framtidens elproduktion ska se ut så vore jag väldigt tacksam för den hänvisningen. Då jag gärna vill först hur du tänker i frågan! Att bara gapa och skrika å säga att allt är fel leder ingenstans. Det är betydligt bättre att komma med konkreta förslag istället på hur man kan lösa ett problem! Å det Käre Tommy är vad jag helst vill. Att hitta en lösning på problemet som alla kan enas om är bra! Vad är du ute efter?
Kram Helena

tommy norum

17 november 2011 20:04

2 gånger skriver du i denna kommentar att jag gapar och skriker i samma mening som du påstår motsatsen. Du får väl finna det i att det finns olika meningar om farhågorna i kommunen om en utbyggnad av vindkraften. Vi som inte vill ha vindkraftverk på markägarnas villkor har ju tydligt i ett demokratiskt val röstat bort de som så tydligt före valet stod för en ohämmad vindkraftsutbyggnad. Att sen inte nyinflyttade Helena Sellering vill ta till sig det resultatet när medborgarna har sagt sitt utan tycker att politikerna skall följa hennes egna tolkningar om vad som bör gälla i frågan kanske ändå speglar en visst egotänkande i frågan. Det verkar som de enda farhågor du har i ämnet är hur vi skall klara vår elförsörjning. Vi har tagit vårt ansvar i Dalsand med den utbyggnad som finns och är planerad för landskapet. Det är ett svar du får nöja det med och som jag tidigare har förmedlat i bloggen. Och du Helena vi har redan hittat lösningen på problemet genom att rösta på ett parti som har andra värderingar av hur Dalsland skall se ut i framtiden än det du och dina vindkraftsvänners ser framför er. Lite ödmjukhet vore nog klädsamt i frågan med det tydliga valresultatet.

 
Ingen bild

bloggläsare

18 november 2011 13:41

Vet Helena Sellering verkligen vad hon skriver ? T.Norum skriver att du två gånger påpekat att han gapar och skriker som du sen förnekar i dina kommentarer.
Om jag räknat rätt så har du i dina kommentarer påpekat att han gapar och skriker 4 gånger som du sen inte vill stå för. En konstig debatteknik att inte veta vad man skriver om.

 
Ingen bild

arnold

18 november 2011 19:00

Kram på dig själv Helena. Svenska vindkraftverk levererar under 2%. Danska 21%. Danskarna köper el av Sverige. Sverige har resurser att försörja sig själva men EU har bestämt att eftersom Sverige levererar till Danmark vid överskott så måste vi göra detsamma vid underskott vilket betyder att Sverige måste köpa el från något annat land. Om man kollar kapasitetsfaktor (24 tim/dygn) så levererar vindkraft 20-25% jämfört med kärnkraft 60-95 och kolkraft 70-90%. Vattenkraften kostar 15,6 öre/kW, Vindkraft land 30,4 och vindkraft havs 37,6. Sen kommer alla möjliga kostnader både hit och dit men förhållandet att vindkraften är/blir dubbelt så dyrt mot vad du betaler idag. Om du vill kan du ju räkna samtliga Sveriges vindkraftssnurror som finns idag och gångra det med 98 så får de se att vi pratar inte 6 snurror i Åmålstrakten. Vi pratar om kanske 1,5 miljoner snurror. Sen förutsätter det att det blåser så att vi inte hamnar i Danmarks situation. Sen ska det blåsa 12 - 14 sek/m. för att du ska få ut mesta möjliga effekt. Du måste kanske rent av dubbla antalet vinkraftssnurror ytterligare för att kompensera de dagar det inte blåser upp till 12 sek/m. Enligt en artikel i Dagens Nyheter för ett år sedan bedrev 110 senska kommuner olönsam vindkraft. Vi försörjer säkert våra vindkraftsbyggen via skattsedln också. Livslängden på ett vindkraftsverk är c:a 20 år. Alltså bara i 1/4 dels mansålder.

 
Ingen bild

Helena Sellering

23 november 2011 19:42

Hej Arnold och tack det samma! Det finns så mycket siffror om vindkraften att man inte vet vilka man ska tro på för de är så väsen skilda beroende på om det är en anhängare eller motståndare som presenterar dom! Vilket ju är lite konstigt för de borde vara lika oavsett vem som presenterar dom. Men det finns väl många olika sätt att räkna.
Men jag är väl medveten om att vindkraften subvetioneras kraftigt idag. Men det blev även tex kärnkraften på sin tid!

Jag tror egentligen vår bästa ( och egentligen enda långsiktigt hållbara) lösning på energifrågan är att helt gå ifrån elen. För det går åt alldeles för mycket energi till att omvandla elen fram å tillbaka och det är alldeles för stora förluster under vägen.
Vi behöver ett helt nytt sätt att direkt kunna tillvara ta solens energi då har vi så vi klarar oss i evinnerliga tider!
Jag läste för några år sen i Illustrerad vetenskap (tror jag det var) att en man roat sej med att räkna ut hur mycket energi hela mänskligheten har gjort av med under hela sin levnadstid på jorden, och sen räknat ut hur lång tid det tar för solen att på jorden stråla ner samma mängd energi. Kan du gissa hur lång tid han beräknade att det tog?

Endast 3 timmar!!! Tänk va om vi kunde utnyttja denna fantastiska resurs mer effektivt! Som tex växterna gör!

Kram På dej Arnold!
Ha det bra!

 
Ingen bild

arnold

24 november 2011 07:52

Hej Helena.
Ja energi och utsläppspolitiken är inte så lätt att greppa. Sverige är i princip självförsörjande på el men är tvingad av EU att sälja. Och sälja billigt men måste då också köpa men av någon anledning köpa dyrt. Sverige gör inte av med mer el idag än för en massa år sedan trotts industri och bostadsutveckling. Det beror på att industri och bostäder blivit och mer enerigisnåla. Den stora och ökande utsläppsboven är bilar och flygplan. Nu tror jag inte som flygrädd att jag skulle törs flyga med ett elflygplan men bland bilar skulle jag föreslå atom eller väte drivna bilar. Tänk tanken att bilen är tankad vid nyköpet och aldrig behöver tankas mer under hela dess livslängd. Kärn eller väteavfallet? Lasta det på raketer och skicka ut det i rymden långt bort som faan. Ja jag vet men kom ihåg vart du hörde det först. Där finns mycket att göra för den som vill, törs eller kan. För den som ser bortom horisonten. Vem vet man kanske upptäcker att Säffle inte bara serverar en kopp kaffe.
Ha det så bra Helena.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tommy norum - 6 juli 2023 10:38

                 Lite reklam för min yngsta dotters måleri. Har utställning i Vaxholm i sommar. Hon är en konstnär som blandar friskt med motiven i sina målningar från sin ateljé i Åkersberga. Blandar egna och beställda motiv. Populariteten öv...

Av tommy norum - 11 april 2023 14:01

<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...

Av tommy norum - 9 april 2023 10:12

  Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...

Av tommy norum - 8 februari 2023 13:45


      Man slutar aldrig att förvånas över våra politikers totala oförmåga att kunna analysera konsekvenserna av sin naiva flyktingpolitik som bedrivits i det här landet. Skolan som man allt sedan den stora invandrarvågen på 2000 talet har k...

Av tommy norum - 4 februari 2023 14:25


    Frågan är väl om inte släpat in en varg i fårakläder när man valde in : Muharrem Demirok som Centers partiledare.   Et gäng partimedlemmar från Linköping öppnade sig och berättade vad de egentligen tycker om sin ga...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Frågerutan

37 besvarade frågor

Ovido - Quiz & Flashcards