Alla inlägg under februari 2016
Midnattssolsrallyt kördes ursprungligen första gången 1950 och sista gången 1964. Året därpå började tävlingen köras vintertid och fick då namnet Svenska Rallyt. 2006 återupptogs traditionen med sommartävlingar och då fick deltagande bilar inte vara nyare än årsmodell 1975. Från och med 2013 är gränsen ändrad till årsmodell 1985.
Spica-klass var en svensk fartygsklass som utgjordes av sex stycken torpedbåtar.
Tekniska data | |
---|---|
Deplacement | 245 ton |
Längd i vattenlinjen | 39,90 meter |
Längd överallt | 42,50 meter |
Bredd överallt | 7,10 meter |
Djupgående | 2,40 meter (i aktern) |
Med utgångspunkt i Marinplan 60 projekterades en serie om sex torpedbåtar (TB). Denna serie byggdes med ledning av erfarenheter från Plejad-klassen och moderniserades i förhållande till denna typ främst på vapen-, tele-, skydds- och maskinområdena. Serien färdigställdes 1966–1967 och benämndes TB typ Spica efter det första fartyget i serien. T121 – T123 byggdes av Götaverken -Göteborg och T124 – T126 av Karlskronavarvet. Fartygens namn är lånade från kända stjärnor. De ärvde namnen från de ångdrivna torpedbåtar flottan hade under första delen av 1900-talet.
Konstruktionen vidareutvecklades sedermera till torpedbåtarna av Norrköping-klass ("Spica II") och till korvetterna av Stockholms-klass ("Spica III").
Ett fartyg som i min mening var den Svenska flottans häftigaste på sin tid.
Framdrivningsmaskineriet ger fartyget en fart av ca 40 knop och består av 3 st gasturbiner av typ Rolls-Royce Proteus 1282, på vardera en effekt av 4 500 hk och drivande var sin KaMeWa - propeller.
Tidigare under åren 1963-1965 provades en gasturbin typ Bristol SiddeleyProteus på 4 000 hk på mittaxeln på HMS Persus.
Besättningen uppgick till 27-30 man fördelade på 5 regoff/resoff, 2 eller 3 kompoff, 3 plutoff och 17 övriga (enligt gamla befälsordningen)
Malmö hamn runt 1800
1890
Passagerarångfartyget Malmö av Malmö. början på 1900 talet.
Början på 1900 talet
Rysk eskader i Malmö sept 1909"
runt 1900
runt 1900
runt 1900
runt 1900
runt 1900
runt 1900
Okänd 2-m-skonare i Vaxholmssundet i början på 1900 talet
Ångf.Express vid Vaxholm 1900
Vaxholms hamn. Söderhamnen. Vid den s.k "träbryggan" ligger ångfartyget Tenö.
Foto från omkring 1890
Vaxholm. Hamnen 1900
Vaxholms fästning, båt.omkring 1900
Vaxholm. Utsikt från Norrberget. 1920
Vaxholms fästning, runt 1910
Foto visande passagerarångfartyget GEFLE av Gefle, efter kollisionen den 1 oktober 1895, sjunket vid Styrmansholmen, Vaxholm
Vaxholm. Hotellet hamnen i början på 1900 talet
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | |||
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | |||
15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | |||
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | |||
29 | |||||||||
|