Direktlänk till inlägg 28 januari 2016
År 1948 började Saab utveckla ett nytt flygplan som skulle kunna ersätta såväl B 18 som J 21A, A 21R och J 30. Efter att ha testat olika konfigurationer beslöt man sig för ett pilvingat konventionellt flygplan med en motor. Konstruktionen fick namnet P1150. För att testa vingformen modifierades en Saab Safir med en nedskalad pilvinge, på samma sätt som Saab gjort vid utprovningen av J 29. Från början var tanken att flygplanet skulle drivas av den svenskkonstruerade jetmotorn Dovern, men valet föll istället på den betydligt mer utprovade brittiska Rolls-Royce Avon Mk.21 som skulle byggas på licens i Sverige under namnet RM 5A. Flygplanet fick beteckningen Saab 32 Lansen och flög första gången 3 november 1952 med Bengt Olow som pilot. . Totalt 447 flygplan levererades till Flygvapnet från åren 1955 till 1960
SAAB J32 Lansen Örebro Airshow Sweden 2012
klicka på adressen för att se filmen
https://www.youtube.com/watch?v=N3dXeBvFEBI
klicka på flygplan för mer inslag
<br" alt="" />OoM5AAAAgAElEQVR4nOy917NlyXXm98vMbY693lR1uUZ3A90NNMAZzNCM
zMyTQhH6N/UuRSj0pCBnNKPRiARIgiBMW3R1dZevW9cdt11m6iHNzn3qNofUDEkFiF1x49
Y9JnfuzJW5vvUtk+J//pP/3RpjsNZirSVe2mCMQUqJEAJhQQgBgLUWYd1vlYn4lfA+gDUCay1SSteu7j8j
hEDKDCEE1uqt12X8f9pm+...
Insändardebatten i PD där Åmålsborna träter om var centrum ligger och hur våra politiker i Åmål skall gå vidare i vad som i fortsättningen skall bli det nya handelscentrumet i staden.. I bland undrar man var det sunda förnuftet finns int...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 |
|||||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | |||
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | |||
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | |||
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||
|